ACNEWS

Nagy bajban az amerikai whiskey: nem isznak eleget a fiatalok

Illusztráció / Fotó: Shutterstock
Illusztráció / Fotó: Shutterstock
Kentucky legendás whiskey ipara olyan válságot él át, amilyet évtizedek óta nem látott: nagy lepárlók mennek csődbe, több ezer munkahely került veszélybe, az eladások visszaestek, ráadásul a fiatalabb generációk ivási szokásai teljesen átalakultak.
Hirdetés
Ad image

Az amerikai whiskey legrosszabb éve: elmúlt nyolc hónapban három jelentős kentuckyi lepárló üzemeltetője is tönkrement. Ez óriási visszaesés egy olyan iparágban, amely évente 9 milliárd dollárt termel az állam gazdaságának. Az LMD Holdings (Luca Mariano Distillery) több mint 25 millió dollárral tartozik hitelezőinek, a Garrard County Distilling adóssága közel 26 millió dollár, míg a Stoli Group tulajdonában lévő Kentucky Owl is csődvédelmet kért.

A whiskey-válság fő oka a túltermelés és a fogyasztói szokások gyors változása

A krízis nemcsak a cégeket érinti: a régióban több mint 23 ezer ember dolgozik az iparban, összesen 1,6 milliárd dollárnyi bérrel. A nagyvállalatok sem kivételek – a Brown-Forman több száz állást szüntetett meg, a Diageo pedig ideiglenesen leállította a termelést Kentuckyban – írta a New York Post.

A 2000-es évek „bourbon-boomja” idején a lepárlók hatalmas beruházásokba kezdtek, bővítették a gyártást, ami mostanra fenntarthatatlannak bizonyult. Jelenleg több mint 14,3 millió hordó whiskey érlelődik Kentuckyban – ez több mint két hordó minden egyes lakosra vetítve.

A gond az, hogy eközben a kereslet hirtelen visszaesett: 2024-ben az amerikai whiskey eladások 1,8%-kal, 5,2 milliárd dollárra csökkentek. A fiatalok, főleg a Z generáció, egyre kevésbé fogyasztják a bourbont, inkább az alacsonyabb alkoholtartalmú, édesebb italok – például kész koktélok vagy szénsavas alkoholos italok – felé fordulnak.

A TikTok és más közösségi platformok is felerősítették ezt a trendet, új, divatos italokat népszerűsítve a whiskey helyett. Az elmúlt húsz évben a 35 év alattiak körében az alkoholfogyasztók aránya 72%-ról 62%-ra esett, a Z generáció fejenként 20%-kal kevesebb alkoholt iszik, mint a millenniumi generáció ugyanezen életkorában.

Ennek okai között van a növekvő egészségtudatosság, a változó társadalmi normák, az alkoholmentes alternatívák terjedése, valamint gazdasági és kulturális tényezők.

A nemzetközi kereskedelmi viták tovább súlyosbítják a helyzetet

Kanada – évente 40 millió dollár értékű bourbonvásárló – vámokat vetett ki az amerikai italokra, válaszul Donald Trump kereskedelmi intézkedéseire. Ontario egyes boltjai teljesen levették a polcokról az amerikai szeszes italokat, ami csak a Michter’s lepárlónak 115 ezer dolláros veszteséget okozott. Az EU korábban 35%-os vámot vetett ki az amerikai whiskeyre, és jelenleg is 50%-os vám bevezetését fontolgatja, amit eddig többször elhalasztottak.

A túlzott terjeszkedés, a nagy adósságok és a piac beszűkülése miatt a nagy és kis lepárlók egyaránt sebezhetővé váltak. A whiskey-válság nemcsak a lepárlókat érinti, hanem a gabonatermelőket, a turizmust, és egész közösségeket, amelyek megélhetése a viszkiiparhoz kötődik.

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

NEKED AJÁNLJUK

Hirdetés
Ad image
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elindult az ACNews YouTube csatornája!

Mi vár rád a csatornánkon? Izgalmas, folyamatosan frissülő tartalmak, sztárinterjúk és aranyos kiskutyák!