ACNEWS

Amikor a válság cuki arcot ölt – mit árul el rólunk a Labubu-láz?

Labubu / Fotó: Shutterstock
Labubu / Fotó: Shutterstock
A Labubu-láz a válság idején a kontroll és remény apró szimbóluma: a plüssök cukiságukkal érzelmi menedéket nyújtanak a bizonytalanságban.
Hirdetés
Ad image


Miért van az, hogy válság idején hirtelen mindenki plüssöket kezd gyűjteni? Miért kell a polcunkra egy apró, mosolygós (vagy épp szörnyecskés) figura, ha épp a gazdaság inog? A válasz sokkal mélyebben van, mint gondolnánk: a plüssjáték – jelen esetben a Labubu – nemcsak trend, lelki védőpajzs egy bizonytalan világban.

Rúzs helyett plüss – a válság új önvigasza

A közgazdászok már évtizedekkel ezelőtt megfigyelték: amikor gazdasági visszaesés jön, az emberek nem a nagy luxusokra költenek, hanem apró boldogsággenerátorokra. Ezt hívják rúzs-effektusnak – tudja, amikor nem futja nyaralásra vagy új autóra, de egy apró örömöt, például egy rúzst, még megengedünk magunknak.

Mára viszont a rúzs helyét átvették a plüssök, figurák, limitált játékok. A Labubu – ami valljuk be kísértetiesen hasonlít az 1974-ben készült japán plüssállatkára, a Monchhichire (Moncsicsi) – nem azért kellendő, mert aranyos, hanem mert valamiféle pszichológiai kapaszkodó is. Valami, amit kontrollálhatunk. A gazdasági bizonytalanság közepette a cukiság egyfajta terápiává vált. Egy apró tárgy, ami azt üzeni: „Minden rendben lesz”.

Budapesten sétálva is bele lehet futni a táskákon himbálózó Labubu plüssökbe (Fotó: Shutterstock)

Labubu: A hiány luxusa – avagy miért vágyunk mindig arra, ami ritka?

A Labubu sikerének egyik titka, hogy mindig „kevés van belőle”. A mesterséges hiány – vagyis az, hogy sosem tudni, mikor, melyik figura érkezik – az agyunk mélyére hat. A blind bag (vaktáska, vagyis meglepetéscsomag) rendszer egyfajta sorsjáték: dopamint ad, izgalmat, és a vágyat, hogy újra próbáljuk.

Ez nem véletlen: ugyanaz a pszichológiai mechanizmus működik itt, mint a szerencsejátékban. A bizonytalanság izgalma, a ritkaság értéke, a birtoklás élménye – mind-mind a FOMO-ra (Fear of Missing Out – félelem a kimaradásból, vagyis, hogy lemaradunk valamiről, amiről mindenki más tud) épít. A közösségi média pedig csak ráerősít: ha kimaradsz a trendből, mintha lemaradnál a beszélgetésről is. Így lesz egy plüssfigurából státuszszimbólum, a „kisember Hermès-táskája”.

Labubu / Fotó: Shutterstock
A Labubu státuszszimbólummá vált, szinte pár hónap alatt (Fotó: Shutterstock)

Cukiság, mint túlélési stratégia? Naná!

A trendi plüssök nem csupán játékok – ezek érzelmi mutatók. Egy-egy új figurahullám azt üzeni: valami nincs rendben a világban. Míg Ázsiában a gyűjtés hagyomány, Amerikában önkifejezés, addig számunkra, európaiaknak inkább lelki menedék. A Z és Alfa generációk számára pedig már nemcsak birtoklás, hanem kommunikáció is: „Megvettem, tehát vagyok”.

Bár könnyű lenne legyinteni, hogy mindez csak egy mánia, valójában a plüssök az emberi alkalmazkodás szimbólumai. A gazdaság hullámvölgyeiben ezek a figurák adják vissza a kontroll illúzióját – és egy kis reményt, hogy mégis van valami, ami a miénk.

A Labubu-láz nem pusztán trend – társadalmi tükör. A bizonytalan világban a cukiságok váltak a legemberibb válaszzá: apró győzelem, ami segít nem feladni nagyban. Mert néha tényleg elég egy plüss, hogy újra elhiggyük – minden rendben lesz.

(via)

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

NEKED AJÁNLJUK

Hirdetés
Ad image
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elindult az ACNews YouTube csatornája!

Mi vár rád a csatornánkon? Izgalmas, folyamatosan frissülő tartalmak, sztárinterjúk és aranyos kiskutyák!