ACNEWS

Cukor helyett immunerősítés? A „csodaitalok” mögötti hazugság

Illusztráció / Fotó: Shutterstock
Illusztráció / Fotó: Shutterstock
A Foodwatch szerint az „immunerősítő” élelmiszerek többsége nem egészséges, hanem cukros reklámfogás, ami félrevezeti a vásárlókat.
Hirdetés
Ad image

A megfázásos időszakban sorra jelennek meg az „Immunerőstő”-italok, „Immun-Fit”-teák és „Vitaminos”-cukorkák, melyek azt ígérik, hogy erősítik a szervezet védekezőképességét. A Foodwatch fogyasztóvédelmi szervezet friss vizsgálata azonban rávilágított: ezek az úgynevezett „immuntermékek” valójában nem nyújtanak bizonyított egészségügyi előnyt, sőt, gyakran kifejezetten károsak.

A kutatás szerint mintegy 50 olyan élelmiszer kapható a boltokban, amely a csomagolás és reklám alapján az immunrendszer erősítését sugallja, ám valójában cukorban bővelkedik. Több ital például annyi cukrot tartalmaz, hogy már egyetlen pohár elfogyasztásával túlléphető a WHO által javasolt napi 25 grammos határérték. Ezek a termékek nemhogy nem erősítik a szervezetet, hanem hozzájárulhatnak az elhízáshoz, a cukorbetegséghez és a fogszuvasodáshoz – írja a Heute.

„Az emberek jóhiszeműen nyúlnak ezekhez a termékekhez, abban bízva, hogy jót tesznek az egészségüknek. De a legtöbb esetben csak ügyes marketingről és rengeteg cukorról van szó” – figyelmeztetett Indra Kley-Schöneich, a Foodwatch Austria szóvivője.

Az EU-s szabályozás szerint a gyártók csak tudományosan igazolt, az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) által engedélyezett egészségügyi állításokkal hirdethetnek termékeket. A cégek azonban gyakran megkerülik ezt: a színes-szagos csomagolással azt a benyomást keltik, mintha valódi hatásuk lenne.

Több bíróság már kimondta, hogy az ilyen típusú reklámok jogellenesek. 2025 júliusában a karlsruhei bíróság például a Foodwatch Németország keresetének adott helyt, kimondva, hogy a dm „Immun Smoothie für Kinder” elnevezésű terméke megsérti az EU egészségügyi állításokra vonatkozó rendeletét. Hasonló ítélet született az Eckes-Granini „Hohes C Immun Water” italával kapcsolatban is.

A szervezet arra figyelmeztet: a vásárlók legyenek óvatosak, ne dőljenek be a „csodaitaloknak”, mert a valódi immunerősítést nem a cukros italok, hanem az egészséges táplálkozás és a megfelelő pihenés biztosítja.

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

NEKED AJÁNLJUK

Hirdetés
Ad image
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elindult az ACNews YouTube csatornája!

Mi vár rád a csatornánkon? Izgalmas, folyamatosan frissülő tartalmak, sztárinterjúk és aranyos kiskutyák!