ACNEWS

Brutális áremelés jön: luxus lesz az újságolvasás

Illusztráció / Fotó: Shutterstock
Illusztráció / Fotó: Shutterstock
A reklámpapírok díja egy nap alatt 114%-kal nőtt. A nyomdaipar tiltakozik, a döntés inflációt, versenyhátrányt és munkahelyvesztést okozhat.
Hirdetés
Ad image

A Magyar Közlöny 2025/106. számában szeptember 22-én kihirdetett minisztériumi rendelet értelmében a reklámhordozó papírok EPR-díja egyetlen nap alatt 114%-kal, kilogrammonként 94 Ft-ról 204 Ft-ra nőtt. Az intézkedés október 1-jétől lépett hatályba.

A nyomdaipari cégek jelentős részét tömörítő Nyomda- és Papíripari Szövetség tiltakozott a döntés ellen, kérve a rendelet haladéktalan felülvizsgálatát és ágazati egyeztetés megtartását. Közleményük szerint a lépés teljesen felkészületlenül érte az iparágat, rontja az üzleti bizalmat, és indokolatlan, mivel a papír újrahasznosíthatósága magas – itthon meghaladja a 80%-ot.

Orgován Katalin, a Szövetség elnöke rámutatott: a drasztikus díjemelés 50-80%-kal növeli a nyomdai termékek árát, ami közvetlen inflációs hatással járhat, a költség végső soron a lakosságot terheli, és veszélyezteti a nagy nyomdai vállalkozásokat, amelyek éves, rögzített áras szerződések alapján dolgoznak – írja a Portfolio.

A Szövetség szerint az intézkedés a szomszédos országok vállalkozásait, a szürke importot és a feketegazdaságot erősíti, versenyhátrányba hozva a hazai cégeket, miközben munkahelyeket is veszélyeztet. Fiskális szempontból is kockázatos: a nyomdai megrendelések várható 40–50%-os visszaesése miatt a MOHU bevételei sem biztos, hogy nőni fognak. Ha a nagy hirdetők a digitális csatornák felé fordulnak, a pénz jellemzően külföldi, nemzetközi hálózatoknál csapódik le, nem a hazai nyomdáknál.

A szövetség hangsúlyozza, hogy a lépés nem felel meg a Kiterjesztett Gyártói Felelősség (EPR) rendszer alapelveinek, különösen az „indokolt költség” elvének, és az EU-ban sehol nem alkalmaznak hasonló büntető jellegű díjemelést a reklámhordozó papírokra.

Az EPR-díj drasztikus emelése a reklámhordozó papírokra közvetlen hatással van minden nyomtatott médiatermékre és szórólapra, mivel ezek mind papír alapúak, és a költségük jelentős részét a papír EPR-díja adja. Pontosan:

Szórólapok:

  • A nagy mennyiségben készülő szórólapok esetében a kilogrammonkénti 114%-os díjemelés komoly többletköltséget jelent a nyomdáknak.
  • A nyomdák valószínűleg áthárítják a költséget a megrendelőkre, tehát a szórólapok ára is jelentősen nőhet.
  • Kisebb cégek vagy nonprofit szervezetek esetén a költségnövekedés akár a szórólapok gyártásának leállításához is vezethet.

Nyomtatott médiatermékek (újságok, magazinok, prospektusok):

  • Az EPR-díj a papír alapú kiadványok előállítási költségét növeli, ami hosszabb távon az árak emelkedését vagy a kiadott mennyiség csökkenését okozhatja.
  • Éves, rögzített előfizetési díjaknál a kiadók nem tudják azonnal érvényesíteni a pluszköltséget, így rövid távon veszteséget szenvedhetnek.
  • Reklámoldalak esetén a hirdetők fizetési hajlandósága csökkenhet, ha a kiadók a díjemelést áthárítják, ami bevételkiesést okozhat.
Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

NEKED AJÁNLJUK

Hirdetés
Ad image
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elindult az ACNews YouTube csatornája!

Mi vár rád a csatornánkon? Izgalmas, folyamatosan frissülő tartalmak, sztárinterjúk és aranyos kiskutyák!