ACNEWS

Fél munkanapnyit szórakoznak a gyerekek mobiltelefonnal

Fotó: pixabay
Fotó: pixabay
Naponta átlagosan majdnem négy órát használja a telefonját a 8-15 éves korosztály - derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából a Fabricula kutatócég által készített kutatásból, amelynek részleteit kedden közölték az MTI-vel.
Hirdetés
Ad image

Az NMHH kommunikációs igazgatósága azt közölte, hogy az új honlapjukon, az onlineplatformok.hu-n közzétett felmérés újdonsága a vizsgálat során alkalmazott módszertan. A felmérés keretében egyaránt használtak kérdőíves (online survey alapú) adatgyűjtést és az általános okostelefon-, illetve applikációhasználati szokásokat felmérő szoftveres adatgyűjtést is.

Megjegyezték, hogy a minta korlátozottsága (80 fő) miatt az eredményekből csak a szokásosnál nagyobb óvatossággal vonhatók le következtetések a teljes 8-15 éves korosztályra vonatkozóan.

Az átlagos napi képernyőidő a megkérdezettek körében 9 perc és a közel teljes nap között változott. Az átlagos napi képernyőidő a teljes mintára és a teljes vizsgálati időszakra (de csak az aktív napokra) számolva 234 perc, azaz naponta közel 4 óra. Az életkor növekedésével párhuzamosan nő a készülékhasználat átlagos ideje – jegyezték meg.

A kutatásban részt vevő gyermekek egy kisebb részének telefonjain hétköznapokon már hajnali 4 óra után megfigyelhető az aktivitás növekedése. Ez nagyjából fél 6 és fél 7 között éri el a reggeli csúcsot. Majd kisebb visszaesés után fél 8 és 8 között van egy újabb emelkedés.

Hétköznapokon, tanítási időben viszonylag alacsony mértékű a telefonhasználat, bár életkor alapján elég nagy eltérések figyelhetők meg. Minél idősebb a gyermek, annál nagyobb eséllyel használja a telefonját hétköznap délelőtt. Éjfél és hajnal 5 óra között természetesen a legtöbb gyermek nem használja a telefonját. Azonban a kutatásba bevont gyermekek közül többen voltak akik, ha nem is mindennap, de az adatgyűjtés időszakában az éjszaka közepén is aktívak voltak. Néhányan pedig kifejezetten sokat használták éjjel a készüléküket, például filmek nézésére – áll a kutatásban.

A vizsgált készülékekre telepített (és legalább egyszer használt) alkalmazások átlagos száma 76 volt, ami 6 és 147 között változott készülékenként. A kutatás számára releváns applikációk száma 1404 volt – fűzték hozzá.

A telefonok aktív képernyőidejének közel 60 százalékát a közösségi média (39 százalék) és az egyéb kommunikációs alkalmazások, például böngészők és üzenetküldők (19 százalék) tették ki.
A legnépszerűbb közösségimédia-platformok (Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, YouTube, Messenger) érintettek az összes rögzített alkalmazás-indítás felében (49 százalék).

A teljes adatbázisra kiszámolva a gyermekek telefonjukkal eltöltött összidejének 18 százaléka a TikTok-on zajlik, további 12 százalék pedig a YouTube-on.

A tiktokozás napi átlaga 80 perc, a YouTube-é 37 perc, a Messenger és az Instagram pedig napi 21 perc. A Facebookon 17 percet, míg a Snapchaten napi átlagban 11 percet töltenek az applikációt használó gyermekek.

A kutatás hátteréről azt közölték, hogy összesen 105 háztartás volt érintett. Az adatok tisztítása és ellenőrzése után végül 80 gyermek felhasználási szokásaiból vonták le a következtetéseket az elemzők. Az adatgyűjtés 2022. október vége és december eleje között zajlott.

A kutatás során használt szoftver a résztvevő gyermekek által korábban telepített applikációk megnyitásának pontos idejét és használatuk időtartamát rögzítette. A szoftver az egyes alkalmazásokon belüli adatokhoz, így például a hanghívásokhoz, a telefonhívások során használt telefonszámokhoz, a felkeresett weboldalakhoz, továbbá az egyes applikációkban elküldött üzenetekhez nem fért hozzá – olvasható az NMHH közleményében.

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

NEKED AJÁNLJUK

Hirdetés
Ad image
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elindult az ACNews YouTube csatornája!

Mi vár rád a csatornánkon? Izgalmas, folyamatosan frissülő tartalmak, sztárinterjúk és aranyos kiskutyák!