ACNEWS

Megnyílt a Renoir kiállítás a Szépművészetiben

Egy látogató éppen Renoir Ebéd után című festményét tekinti meg. Fotó: MTI/Hegedüs Róbert
Egy látogató éppen Renoir Ebéd után című festményét tekinti meg. Fotó: MTI/Hegedüs Róbert
Első alkalommal tekinthető meg Magyarországon Pierre-Auguste Renoir egész életművét átfogó, nagyszabású kiállítás.
Hirdetés
Ad image

Mintegy hetven alkotáson keresztül mutatja be a Szépművészeti Múzeum a francia impresszionizmus egyik legnevesebb mesterének életművét. A Renoir – A festő és modelljei című kiállítás péntektől látogatható. Pierre-Auguste Renoir az életöröm művésze volt. Palettája a legnehezebb időszakokban sem sötétült el – mondta el a kiállítás sajtóbemutatóján Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója.

Azt is kihangsúlyozta, hogy első alkalommal nyílik Magyarországon Pierre-Auguste Renoir egész életművét átfogó, nagyszabású kiállítás. De bárhol a világon ritka egy hasonló tárlat. Mint felidézte, a kormányzat támogatásával 2019-ben a múzeum utóbbi száz évének legnagyobb értékű szerzeményezéseként sikerült megvásárolni Renoir Fekvő női akt (Gabrielle) című festményét. Az 1903-ban festett mű egy három darabból álló sorozat része. Így felvetődött az ötlet, hogy – a világon először – másik két párdarabjával együtt kellene bemutatni..

A párizsi Musée d’Orsay-vel és a Musée de l’Orangerie-vel együttműködésben nem csak ezt a két festményt sikerült kikölcsönözni a budapesti kiállításra. Több mint 20 közgyűjteményből összesen mintegy 70 Renoir-mű látható a Szépművészetiben. Cécile Girardeau és Paul Perrin, a tárlat francia kurátorai kiemelték: a Szépművészeti összegyűjtötte Renoir hosszú pályafutásának csúcsműveit. A válogatás a mester alakábrázolására koncentrál, bemutatva, hogy Renoir miben volt a legeredetibb az impresszionisták között is – írja az MTI.

A tárlat ezen felül azt is jól megmutatja, milyen volt Renoir viszonya a hagyományokkal. Újító festő volt ugyan, de felnézett nagy elődeire, és egy hosszú tradíció utolsó láncszemének tartotta magát. Hat évtizedes pályafutása során pedig számos technikával kísérletezett. „A Szépművészetiben nyílik a legszebb Renoir-kiállítás, amelyet valaha láttam” – méltatta a tárlatot Paul Perrin.

Kovács Anna Zsófia, a kiállítás magyar kurátora arra hívta fel a figyelmet, hogy Renoirt ugyan joggal tartják számon az impresszionizmus egyik legnagyobb alakjaként, a Szépművészeti tárlata bemutatja a festő korai, impresszionizmus előtti munkáit éppúgy, mint a későbbi, klasszicizálóbb alkotásokat. Az első egység Renoir arcképeit vizsgálja, a mester kevés önarcképeinek egyikével indítva. Renoir portréin felbukkannak művésztársai és hozzátartozóik, mint Frédéric Bazille és Claude Monet, Madame Monet és William Sisley. Valamint a korabeli párizsi és európai társasági élet számos ismert alakja Jeanne Samary színésznőtől Richard Wagnerig.

A táj- és életképek szekciója az impresszionizmus kibontakozását követi nyomon Renoir vásznain. Olyan főművek, mint a La Grenouillere vagy A hinta, a tájképek és a Moulin de la Galette forgatagát megidéző vázlat mind azt bizonyítják, hogy Renoir érdeklődésének középpontjában egyrészt a modern élet szépségei, a társasági jelentek, a flörtölés megörökítése, másfelől a fényhatások újszerű megragadása állt.

A főművek között számon tartott Vidéki tánc rajzosabb festésmódja már a későbbi, klasszikusabb korszak felé mutat. Ez Renoir itáliai körútja és családalapítása után bontakozott ki igazán. Gyermekei születésével a festő kedvelt témájává vált az anyaság, a családi jelenetek és a gyermekportrék, az otthon nyugalma és a meghitt enteriőrök. Első állami megrendelésére is egy intim hangulatú kompozíciót ajánlott fel. A zongorázó lányokat megörökítő jelenetet több verzióban is megfestette, ezek közül kettő látható egymás mellett a Szépművészetiben.

Külön egység mutatja be Renoir aktjait. Egy 1857-es porcelán gyertyatartón keresztül felidézve azt is, hogy a későbbi mester fiatalon vázafestőként kezdte pályáját. A látogatók találkozhatnak Renoir ritka férfiaktjainak, valamint szintén nem gyakori impresszionista aktjainak magas színvonalú példáival. A terem fő látványossága azonban a Szépművészeti négy éve megvásárolt fekvő aktja és annak két párdarabja. Kevéssé ismert, hogy az idős Renoir az 1910-es években részben a szobrászat felé fordult, noha tervei bronzba öntéséhez már segítségre volt szüksége. Mintegy húsz elkészült szobrából kettő (a Győzedelmes Vénusz és a Mosónő) látható a kiállításban.

Az 1919-ben befejezett Fürdőzők Renoir utolsó főműve. Az életmű összegzésének is tekinthető festményen a mester még utolsó hónapjaiban is hosszan dolgozott. A kiállítás záró terme felidézi Renoir korábban magyar magángyűjteményekben őrzött, illetve budapesti tárlatokon bemutatott műveit, de a látogatók egy filmet is megtekinthetnek az idős mesterről. A festő és modelljei című kiállítás péntektől 2024. január 7-ig lesz látható a Szépművészeti Múzeumban.

(MTI)

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

NEKED AJÁNLJUK

Hirdetés
Ad image
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elindult az ACNews YouTube csatornája!

Mi vár rád a csatornánkon? Izgalmas, folyamatosan frissülő tartalmak, sztárinterjúk és aranyos kiskutyák!